Content marketing – skuteczny marketing treści
Tworzenie treści

Content marketing – skuteczny marketing treści

Jeśli zależy nam na skutecznym pozycjonowaniu, zwiększeniu sprzedaży i grupie lojalnych klientów, content marketing powinien stać się naszym przyjacielem. Poprzez dystrybucję ciekawych i angażujących treści pozyskamy nowych użytkowników i zadbamy o dotychczasowych. Potrzebujemy jednak strategii i idei. Jak zatem powinien wyglądać skuteczny content marketing?

Czym jest content marketing?

Content marketing, czyli marketing treści, to działania mające na celu tworzenie i dystrybucję ciekawych treści, które budują zaangażowane grono odbiorców. Dzięki niemu marki zyskują sobie zaufanie oraz lojalność, przekładające się później na wzrost sprzedaży. W przeciwieństwie do tradycyjnej formy reklamy content marketing skupia się na budowaniu trwałych relacji z klientami i prowadzenie dialogu.

Dzięki content marketingowi marki mogą wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy są uprzedzeni do tradycyjnej reklamy i wymagają czegoś więcej niż nachalnego przekazu, który nie niesie ze sobą żadnej wartości. W erze, w której więcej niż połowa Polaków korzysta z adblocków i nie ogląda telewizji, szukanie nowych ścieżek do klienta wydaje się jedynym rozwiązaniem zdobycia uwagi.

Strategia content marketingu

W przypadku content marketingu przygotowanie strategii działań oraz celów jest jeszcze istotniejsze. Pod uwagę musimy wziąć nie tylko misję naszej firmy, ale także grupę docelową  i nasze cele biznesowe.

Cele marketingu treści

Celami działań content marketingu może być zarówno wzrost sprzedaży produktów oraz usług, jak i zwiększenie zasięgu i zbudowanie wokół siebie grupy lojalnych klientów. Do pozostałych celów  możemy zaliczyć:

– zwiększenie ruchu na stronie

– budowa wizerunku marki

– pozyskiwanie leadów

– wzrost satysfakcji klienta

Określenie grupy docelowej

Przed podjęciem działań z zakresu content marketingu warto dokładnie określić naszą grupę docelową, a zatem grono odbiorców, do których będziemy kierować treść. Paradoksalnie, im bardziej zawężona grupa docelowa, tym lepsze wyniki możemy osiągnąć.

Warto się zatem przyjrzeć kto jest naszym klientom. Do ważnych czynników należy między innymi wiek oraz płeć. Nie zapominajmy jednak o zainteresowaniach, grupie zawodowej, a nawet miejscu zamieszkania. Czynniki te powinniśmy brać pod uwagę w trakcie przygotowywania publikacji, aby jak najlepiej przemawiały do naszej grupy docelowej.

Stworzenie odpowiedniego contentu

Dobry content to podstawa dzisiejszego marketingu. Bez niego nie powstałyby żadna skuteczna kampania reklamowa, która zgromadziłaby duże grono użytkowników. Skąd jednak wiedzieć, jaki content okaże się najbardziej skuteczny w przypadku naszej grupy docelowej?

Przed przygotowaniem contentu warto sprawdzić, czego najczęściej wyszukują nasi użytkownicy. Nieocenioną skarbnicą wiedzy są także listy słów kluczowych. Warto zwrócić uwagę na dłuższe zapytania. Mogą one być pomysłem na temat kolejnej kampanii czy wpisu na blogu.

Pamiętajmy także, że content powinien przybierać różne formy w zależności od miejsca docelowego. Artykuł na blogu to dobry pomysł, aby szerzej opisać dane zagadnienie. Natomiast post w mediach społecznościowych powinien być lżejszy, a zarazem angażujący i zwracający na siebie uwagę.

Formy content marketingu

Mogłoby się wydawać, że marketing treści opiera się przede wszystkim na tekstach czy to na blogu, czy na portalach zewnętrznych. Wcale jednak nie musimy się ograniczać do samych artykułów. Warto za to poszerzyć swoje działania o nowe formy, dostosowane do naszej grupy docelowej. Starsi użytkownicy docenią poradniki czy wywiady, młodsi zaś będą zaangażowani w niestandardowe formy jak infografiki, gry i aplikacje mobilne.

Content marketing może przybierać formę:

– blogów

– wywiadów

– recenzji

– newsletterów

– podcastów

– infografik

– e-booków

– case study

Bez problemu możemy odnaleźć także inne formy content marketingu. Nie musimy jednak stosować ich wszystkich jednocześnie. Wystarczy wybrać te, które będą najlepiej odpowiadać naszej grupie docelowej i to na nich skupić naszą uwagę, aby przygotować jak najlepsze publikacje  w różnych kanałach.

Jak zmierzyć efektywność działań?

Niezależnie od naszych pokładów kreatywności, na końcu zawsze jest Excel. Mierzenie wyników kampanii jest jej nieodłącznym elementem. Sprawdzimy tym samym nie tylko naszą skuteczność, ale także wyciągniemy wnioski, które będą bardzo cenne do realizacji następnej kampanii content marketingowej.

Musimy jednak mieć na uwadze, że mierzenie efektowności działań niektórych form marketingu treści może być bardzo trudne, zwłaszcza jeśli zakładamy długoterminowe budowane relacji z użytkownikiem. Pomóc nam jednak mogą takie wskaźniki analityczne jak: współczynnik odrzuceń, ruch organiczny, średni czas pobytu na stronie, liczba aktywności, pozyskane leady, liczba cytowań i udostępnień naszej treści.

Pomimo tego, że formy reklamy zmieniają się w internecie bardzo dynamicznie, content marketing zdaje się być na stałej i silnej pozycji. To właśnie w niego inwestują zarówno małe, jak i duże marki. Atrakcyjne i angażujące treści nie tylko generują lepszą sprzedaż, ale także dbają o coś równie ważnego – zaufanie i lojalność konsumenta.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *