Jak skutecznie chronić wizerunek marki w internecie
Ochrona wizerunku

Jak skutecznie chronić wizerunek marki w internecie?

Wizerunek marki w internecie jest naszą kartą przetargową, która pozwoli nam na zdobycie zaufania konsumentów. Zaniedbanie w tej kwestii może doprowadzić naszą firmę do kryzysu, a nawet upadku. Jak zatem skutecznie go ochronić i zyskać w oczach użytkowników?

Ochrona danych a nasz wizerunek

Nie bez powodu mówi się, że dane są cenniejsze niż złoto. Dopuszczenie do ich kradzieży, sprzedaży czy upublicznienia może doprowadzić firmę do upadku. Dlatego też musimy pomyśleć o ich ochronie już na samym początku.

Witryny takie jak sklepy internetowe dysponują wieloma danymi swoich klientów w tym adresów czy danych płatniczych. W przypadku ich utraty firmie grożą  nie tylko konsekwencje finansowe jak grzywny czy odszkodowania. Poszkodowany sklep straci coś o wiele bardziej cennego – zaufanie oraz wizerunek. Po naruszeniu prywatności danych osobowych stali, jak i nowi klienci, będą bali się skorzystać z naszych usług, co przełoży się na nasze dochody. Sklep internetowy jest tylko przykładem. Tak naprawdę każda strona w internecie jest narażona na wyciek danych i związaną z tym utratą wizerunku.

Informacje takie jak dane naszych klientów, wyniki finansowe oraz plany rozwojowe mogą zostać pozyskane poprzez wiele kanałów. Od poczty e-mail, poprzez zewnętrzne nośniki danych, po komunikatory internetowe. Dane mogą być skradzione zarówno przez osoby trzecie, jak i pracowników wewnątrz.

Jak chronić dane w internecie?

Znając konsekwencje kradzieży danych, ich ochrona powinna być naszym priorytetem. Jak zatem o nie zadbać? Na początek warto zabezpieczyć naszą pocztę, która może być najłatwiejszą drogą do kradzieży poufnych informacji. Szyfrowanie maili to coraz częściej codzienność wielu firm.

Dążąc do jeszcze większego bezpieczeństwa, można się zastanowić nad oprogramowaniem, które umożliwia monitoring komputerów i serwerów. Program tego rodzaju nagrywa wszelką aktywność w czasie rzeczywistym i daje możliwość przeglądania archiwalnych plików video. Dzięki monitoringowi możemy trzymać rękę na pulsie, a tym samym zapobiec incydentowi, który naruszy nasze bezpieczeństwo oraz prywatność.

Negatywne opinie w internecie

Wizerunek marki w internecie możemy utracić nie tylko na skutek kradzieży danych naszych klientów. Znacznie częściej bowiem dochodzi do rozpowszechniania negatywnych informacji na nasz temat. I jak za komentarze niezadowolonych klientów jesteśmy odpowiedzialni często my sami, tak za tak zwany hejt odpowiadają osoby trzecie.

Informacje rozprzestrzeniają się w internecie bardzo szybko, a strony z negatywnymi opiniami niejednokrotnie pozycjonują się wysoko. Docierają tym samym do szerokiej grupy odbiorców i niestety przekładają się na ich ocenę.

Żeby wiedzieć, kto o nas mówi i w jakim kontekście pojawiają się opinie, powinniśmy na bieżąco monitorować wzmianki na nasz temat. Możemy je sprawdzać ręcznie, co niestety jest mało skuteczne. Znacznie bardziej sprawdzą się programy do monitorowania internetu, które będą nas informować o wszelkich opiniach, jakie się pojawiają na nasz temat na stronach internetowych, forach czy w mediach społecznościowych.

Jak reagować na negatywne opinie?

Na subiektywność opinii nic nie możemy poradzić. Niektóre z nich otrzymujemy słusznie i możemy je potraktować jako konstruktywną krytykę. Inne zaś są niesprawiedliwe lub też zostały napisane przez nieuczciwą konkurencję. Pomimo że nie powstrzymamy ich pojawiania się, możemy zminimalizować ich skutki. Najważniejsza jest nasza reakcja.

Dzięki monitoringowi internetu możemy szybciej wyłapywać wzmianki na nasz temat. Jeśli tylko mamy taką możliwość warto na nie odpowiadać zwłaszcza wtedy, gdy są one publikowane na publicznych portalach czy na naszych profilach społecznościowych lub wizytówkach.

Pamiętajmy jednak, aby nie dać ponieść się emocjom. Nie angażujmy się również w rozgorączkowaną wymianę zdań. Tym sposobem paradoksalnie możemy sami stworzyć bezprawną treść i staniemy się z ofiary sprawcami. Jeśli opinie została wystawiona słusznie, warto przeprosić  poszkodowanego klienta. Warto również zaproponować korzystne rozwiązanie jak rabat czy wymianę towaru. Taką reakcję z naszej strony zobaczy nie tylko docelowy odbiorca, ale także inny użytkownicy, co przełoży się na odbiór naszej marki. Ze złej firmy staniemy się uczciwym usługodawcą, który umie nie tylko przeprosić, ale także rozwiązać problem.

Co jednak kiedy opinia jest wystawiona przez nieprawdziwego klienta? Jeśli podejrzewamy, że ktoś celowo próbuje pogorszyć nasz wizerunek, tym bardziej powinniśmy czym prędzej zareagować. Warto podkreślić w wypowiedzi, że wystawiona opinia nie dotyczy naszych usług. Podważymy tym sposobem wiarygodność recenzenta. Jeśli komentarz pojawił się na wizytówce Google Moja Firma, możemy zgłosić go również do usunięcia.

Na ochronę wizerunku marki w internecie składa się wiele czynników. Najważniejsze z nich skupiają się jednak na bezpieczeństwie danych naszych klientów, jak i na wystawianych nam opiniach. Korzystanie z dodatkowych narzędzi oraz reagowanie na czas ochroni nas przed naruszeniem wizerunku marki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *