jakim anchorem linkować stronę
Linkowanie

Jakim anchorem linkować stronę?

Na efekty linkowania wpływa nie tylko ilość zdobywanych linków czy strona docelowa. Duże znaczenie ma także zastosowany anchor. Skuteczna kampania link buildingowa powinna zatem dążyć do jak najbardziej naturalnego profilu linków z użyciem odpowiednich anchorów. Co warto o nich wiedzieć i jakie ich rodzaje powinniśmy wykorzystywać?

Rodzaje anchorów

Anchor jest treścią, jaka jest widoczna na stronie internetowej. Po kliknięciu w nią, użytkownik jest przenoszony na inną witrynę lub podstronę. Najczęściej anchor jest wyróżniony w treści przez inny kolor czcionki czy kursywę. Może on przybierać różną formę. W zależności od dobranej strategii pozyskane w ten sposób linki będą mniej lub bardziej silniejsze.

Exact Match Anchor Text

Dopasowanie ścisłe, czyli Exact Match Anchor Text, jest uważane za jeden z najsilniejszych linków. Jednocześnie musi on być używany z rozwagą. W tym przypadku wykorzystujemy nasze główne frazy kluczowe, na które chcemy wyświetlać wysoko w wyszukiwarce. Przykładowo, kiedy prowadzimy sklep zajmujący się sprzedażą sukienek, naszym głównym słowem kluczowym mogą być „sukienki damskie”. W dopasowaniu ścisłym nasz anchor powinien wyglądać tak samo.

Partial Match

Anchor w dopasowaniu częściowym, czyli Partial Match, wiąże się już z mniejszą odpowiedzialnością niż w dopasowaniu ścisłym. Jednak również należy zachować rozsądek. Stosując dopasowanie częściowe, nie wykorzystujemy pełnej frazy, a tylko jej część. Nasz anchor może zatem brzmieć: „sukienki na lato”, „tanie sukienki” itd.

Phrase Match

Dopasowanie do wyrażenia, czyli Phrase Match, przypomina dopasowanie częściowe. Jednakże powinniśmy dostrzec między nimi różnicę w konstrukcji anchorów. W ich przypadku link zawiera frazę główną połączoną z innym wyrażeniem, np.: „sukienki damskie na lato”, „tanie sukienki damskie”, „najlepsze sukienki damskie”.

Brand

Anchor brand to anchor, który linkuje do danej strony za pomocą nazwy marki. Uważa się, że brandowe anchory są bardzo lubiane przez wyszukiwarkę i mogą pomóc w pozycjonowaniu naszej witryny. Uważajmy jednak, kiedy nazwą naszej marki jest jednocześnie główna fraza kluczowa. W tym przypadku musimy zachować większą ostrożność.

Adres URL

W internecie możemy się również spotkać z linkami bez anchoru textu, ale z samym adresem URL prowadzącym do danej strony internetowej.

Generic

Z kolei anchory generyczne są bardziej ogólne. W ich przypadku wykorzystujemy takie zwroty jak: „kliknij tutaj”, „sprawdź”, „przeczytaj więcej”. Powinny one być umieszczone w pobliżu słów kluczowych, dzięki którym wyszukiwarka skojarzy je z naszą witryną.

Linkowanie a algorytm Google

Jeszcze do 2012 roku w internecie panowała wolna amerykanka. Żeby nasza strona pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania, wystarczyło pozyskać jak najwięcej linków (najlepiej w dopasowaniu ścisłym) i gotowe! Nie miała znaczenia tematyka strony ani sama jakość tekstu.

Przełom nastąpił wraz z prowadzeniem algorytmu Pingwin w 2012 roku. Wtedy też Google zaczęło dokładniej analizować anchor text, który prowadził do witryny. Tym sposobem wiele stron, które wybierały do tej pory drogę na skróty, zostało ukaranych, a ich pozycja w wyszukiwarce znaczenie spadła.

Obecnie linkowanie skupia się na jak najlepszej dywersyfikacji linków i samych anchorów. Dlatego też nie możemy pozyskiwać odnośników wyłącznie z samą nazwą brandu czy adresem URL, ponieważ taki profil linkowy nie będzie wyglądał naturalnie. Dzięki dywersyfikacji uzyskamy lepsze wyniki pozycjonowania, a także unikniemy kary ze strony wyszukiwarki za manipulowanie linkami.

Jak skutecznie linkować do naszej strony?

Żeby skutecznie linkować, warto obrać sobie już na samym początku odpowiednią strategię. W tym celu możemy przyjąć na zdobywanie linków z częściowo dopasowanym achorem, nazwą brandu, adresem URL czy też generycznych.

Anchory z częściowo dopasowanym anchorem sprawdzą się przede wszystkim w przypadku nowych stron, które nie zdobyły jeszcze dużego zaufania ze strony Google. Dlatego warto pozyskiwać tego rodzaju odnośniki na samym początku kampanii.

Z kolei strategia brandowa wykorzystuje linki z nazwą marki, które stanowią nawet 70-80% całego profilu. Wyszukiwarka ceni sobie nazwy brandów, zwłaszcza tych dużych i umieszcza je wysoko w wynikach wyszukiwania.

Strategia linkowania przez adres URL również znajdzie zastosowanie. Pamiętajmy jednak o tym, aby link znajdował się w powiązanym tematycznie artykule, w którym występują ważne dla nas słowa kluczowe. Zasada ta obowiązuje także w przypadku innych strategii linkowania.

Linkowanie generyczne ma także podobną strategię. Pozyskiwanie odnośników na ogólne frazy jest znacznie bardziej bezpieczne od anchorów w dopasowaniu ścisłym. Nie musimy także obawiać się tego, że Google nie rozpozna kontekstu linku. Dzięki doborowi odpowiednich słów kluczowych, a także samej tematyki strony, wyszukiwarka bez problemu powiąże odnośnik z naszą stroną.

Niezależnie od wyboru strategii, musimy pamiętać, o dywersyfikacji odnośników, a także o umieszczaniu ich na tematycznych stronach, w pobliżu frazy głównej. Dzięki temu linkowanie będzie się odbywać w możliwie jak najbardziej naturalny sposób, co zaowocuje lepszymi efektami pozycjonowania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *