Na czym polega optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki
Seo

Na czym polega optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki?

Tylko wysoka pozycja w wyszukiwarce jest w stanie zagwarantować nam odpowiedni ruch na stronie. Jak jednak uplasować się w czołówce, jeśli chętnych na nią jest szereg innych witryn? Z pomocą przychodzi optymalizacja strony, która pomaga dostosować ją do wymagań wyszukiwarki, a tym samym znaleźć się na wysokiej pozycji. Na czym ona polega?

Kiedy warto optymalizować stronę?

Optymalizacja stron internetowych to działanie mające na celu poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe. Dzięki niemu nasza witryna może być jeszcze lepiej dostosowana do wymagań algorytmów wyszukiwarki oraz potrzeb wyszukiwarki.

Jest kilka powodów, dla których właściciele stron decydują się na optymalizację. Najczęściej wymienianym jest słaba konwersja, mały ruch organiczny oraz konieczność przebudowy witryny. Do optymalizacji uciekamy wtedy, gdy widzimy, że w statystykach dzieje się coś nie tak i chcemy ugasić pożar jeszcze w zarodku.

Jednakże wiedza na jej temat przyda nam się od samego początku. Dzięki świadomości, jakie czynniki są newralgiczne i wymagają z naszej strony uwagi, nie będziemy musieli poprawiać witryny po kilku miesiącach od jej powstania. Jak zatem zabrać  się za optymalizację?

Jak optymalizować swoją witrynę?

Pierwszym krokiem optymalizacji witryny jest sprawdzenie, które jej elementy wymagają poprawy.  W tym celu przygotowuje się tak zwany audyt SEO. Dotyczy on zarówno treści, jak i elementów technicznych. Pomoże on wyciągnąć informacje na temat skuteczności i sprawności naszej witryny. Dzięki niemu będziemy wiedzieli jakie rzeczy wymagają poprawy, a które lepiej jest wyrzucić. Audyt strony możemy wykonać samemu lub też zlecić freelancerowi lub agencji SEO.

Kiedy mamy już przygotowany raport z audytu, możemy wprowadzić poprawki. Usuwamy błędy, optymalizujemy kod i pozbywamy się wtyczek czy rozszerzeń, które generują błędy. Przyjrzyjmy się zatem bliżej zadaniom, jakie na nas czekają.

Zagadnienia techniczne

W ramach zagadnień technicznych przede wszystkim optymalizujemy kod strony. Należy zwrócić uwagę na zawarte w nim błędy czy niepotrzebne znaczniki oraz skrypty. Jest to o tyle istotne, ponieważ nieprawidłowy lub przeciążony kod będzie odpowiadał za powolne ładowanie się strony, a co zatem idzie – spadnie jej efektywność.

Innym ważnym aspektem jest uporządkowanie przekierowań oraz usunięcie błędów 404. Wskazują one wyszukiwarce czy na naszej witrynie jest porządek. Ponadto ułatwiają one prace robotom indeksującym, które odwiedzają nasze poszczególne podstrony.

Dla jeszcze lepszej indeksacji oraz poprawienia pozycji naszej witryny warto zwrócić uwagę na struktury linkowania wewnętrznego. Pomagają one zwrócić uwagę robotom na najważniejsze treści na stronie, a do tego ułatwiają użytkownikom poruszanie się po niej. W tym celu umieszcza się odnośniki do innych podstron, które są ze sobą powiązane tematycznie. Mogą być to typowe linki z anchorem, jak też grafiki.

Na koniec warto także wspomnieć o wersji mobilnej strony, która od kilku już lat jest bardzo pożądana przez wyszukiwarkę, jak też o dodanie danych strukturalnych. Tak zwane Schema pozwalają Google na lepsze zrozumienie najważniejszych informacji na stronie.

Zagadnienia związane z contentem

Content na stronie to nie tylko same treści. To również grafiki i multimedia. I chociaż mogłoby się wydawać, że są one istotne tylko z punktu widzenia użytkownika, Google również zwraca na nie uwagę.

Najpierw przyjrzyjmy się metatagom. Metatytuł oraz metaopis to pierwsze rzeczy, jakie użytkownik widzi przed wejściem na naszą stronę. Powinny one być krótkie, a jednocześnie na tyle ciekawe, aby internauta zdecydował się na naszą witrynę, a nie konkurencji. Jeśli Google Search Console pokaże niski współczynnik klikalności (click-through rate), może to oznaczać, że metatagi nie są wystarczająco ciekawe. Metatytuł powinien mieć około 70 znaków, natomiast metaopis – 160 znaków.

Co zaś z samym tekstem? Powinien on być zoptymalizowany pod użytkowników oraz wyszukiwarkę. Dlatego musi być nie tylko ciekawy, ale również unikalny. Ponadto nie może w nim zabraknąć odpowiednich słów kluczowych, które będą dostosowane do tematu oraz grupy odbiorców. Pamiętajmy również o dodaniu nagłówków H1-H3, aby wydzielić poszczególne sekcje tekstu i je zatytułować.

Również grafika nie jest bez znaczenia. Wyszukiwarka nie potrafi dzisiaj samemu odczytać obrazka, aby wiedzieć, co się na nim znajduje. W tym celu musimy jej to podpowiedzieć poprzez dodanie tekstu alternatywnego, w którym zawrzemy opis grafiki z wykorzystaniem słowa kluczowego.

Jak nie optymalizować strony?

Wiemy już, jak optymalizować witrynę. Warto jednak także wiedzieć, jakich praktyk powinniśmy się wystrzegać, aby nasze działania były skuteczne oraz jakich błędów nie popełniać.

Na początek warto sprawdzić, czy nasza strona jest podpięta do Google Search Console i Google Analytics. Dzięki dodaniu do witryny odpowiedniego kodu mamy możliwość sprawdzenia stanu strony oraz poznania najważniejszych statystyk. Bez tego utracimy wiele danych. Jeśli zaś otrzymamy maila z raportem, gdzie Google Search Console odnajdzie na witrynie błąd – warto usunąć go jak najprędzej. Nie należy tego odwlekać.

Jedną z najbardziej niebezpiecznych metod optymalizacji jest korzystania z wachlarza usług black hat SEO. Jest to grupa praktyk, która nie jest akceptowalna przez wyszukiwarkę. Nawet jeśli zobaczymy szybkie efekty, możemy spodziewać się niebawem kary ze strony Google.

Mogłoby się wydawać, że optymalizacja jest bardzo trudnym i długim procesem. Jednakże jeśli już od samego początku będziemy pracować nad witryną, lista poprawek będzie niewielka. Optymalizacja nie jest działaniem, którego podejmujemy się jeden raz. Cały czas musimy trzymać rękę na pulsie i sprawdzać, czy nasza strona dostarcza jak najwyższą jakość użytkownikom. Warto zatem traktować ją jako inwestycję.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *