Nazwa domeny a pozycjonowanie
Seo

Nazwa domeny a pozycjonowanie

W świecie SEO istnieje kilka mitów, które powodują, że niekiedy podejmujemy takie, a nie inne decyzje. Jeśli nie jesteśmy ich świadomi, możemy popełnić poważny błąd i doprowadzić do spadku widoczności witryny. Jednym z największych mitów jest wpływ domeny na pozycjonowanie. Jak zatem jest naprawdę i czym się kierować rejestrując nową domenę?

Co należy wiedzieć o nazwie domenie?

Nazwa domeny to podstawowy składnik każdego adresu URL. Jest często mylona z samą domeną, która w rzeczywistości oznacza coś innego. Nazwa domeny jest zawsze unikalna dla danej strony. Przykładowo adres: mojastrona.pl składa się z nazwy domeny – „moja strona” oraz rozszerzenia domeny „.pl”.

Przy wyborze nazwy domeny należy kierować się przede wszystkim tym, co będzie najlepiej pasowała do potrzeb naszych oraz klientów. Z punktu widzenia SEO, najlepsza domena to taka, która będzie krótka, a co zatem idzie prosta do zapamiętania. Dlatego należy unikać adresów ze znakami diakrytycznymi, liczbami czy myślnikami.

I co najważniejsze, nazwa domeny nie wpływa na pozycjonowanie, a przynajmniej nie bezpośrednio. Dlatego przy jej wyborze musimy zapomnieć, co mówiła stara szkoła SEO, aby ustrzec się błędów, jakie są wciąż podejmowane przez właścicieli.

Dlaczego dokładne dopasowanie domeny nie działa?

Dokładne dopasowane domeny, czyli Exact Match Domain, to nazwa domeny, na którą składa się jedno lub kilka słów kluczowych. Będą to zatem takie adresy jak: „taniekosmetyki.pl”, „organicznenawozy.pl”. Wiemy, że w SEO nieustannie powtarzamy, że słowa kluczowe to podstawa. Jednakże tutaj należy zrobić wyjątek.

Wprowadzenie do nazwy domeny fraz kluczowych nie działa od 2012 roku. To właśnie wtedy Google wprowadziło aktualizację algorytmu, która spowodowała spadek w rankingu witryn, które pozycjonowały się w oparciu o EMD. Upadek był tym boleśniejszy, im mniej pracy zostało włożone w rozbudowę treści oraz w pozyskiwanie linków.

Oczywiście wszyscy znamy strony, które wykorzystują w nazwie domeny frazę kluczową.  Ba! Może sami jesteśmy jej właścicielami. Jeśli tak jest, to świetnie! Nie zmieniajmy w porywie całej witryny, do której nasi użytkownicy zdążyli już się przyzwyczaić. Miejmy jednak świadomość, że nasza pozycja nie wynika z wykorzystania EMD, ale innych wartości jak atrakcyjny content czy mocny profil linkowy.

Czym jest autorytet domeny?

Wyjaśniliśmy już, że nazwa domeny nie ma przełożenia na pozycję w internecie. Jednakże jej autorytet już jak najbardziej. Do jego zdobycia nie tylko musimy być obecni w sieci przez pewien czas. Musimy zdobyć zaufanie samej wyszukiwarki.

Jak to osiągnąć? Przede wszystkim pokorną pracą. Nie oczekujmy efektów kilka tygodni po rejestracji domeny. Na osiągnięcie dobrej pozycji potrzebujemy czasu, który wypełnimy licznymi działaniami. Google docenia przede wszystkim te strony, które publikują ciekawy dla użytkowników content. A zatem warto czym prędzej rozbudować opisy produktów, założyć podstronę z blogiem i napisać pierwsze artykuły. To jednak nie wszystko. Oprócz tego powinniśmy pozyskać wartościowe linki z innych witryn. Będzie to znak dla wyszukiwarki, że nasza strona jest ważna, dlatego jest polecana dalej. Pamiętajmy, aby pozyskiwać linki tylko z wartościowych portali, aby mogły nam przekazać jak najwięcej mocy.

Jakie rozszerzenie domeny wybrać?

Wbrew pozorom wybór rozszerzenia ma duże znaczenie dla naszej strony, tym bardziej teraz, kiedy jest wiele możliwości. Podobnie jak w przypadku nazwy domeny, jej rozszerzenie nie będzie wpływało bezpośrednio na pozycjonowanie. Wybieramy ją zatem dla użytkowników.

Rozszerzenie powinno odzwierciedlać cel naszej strony. Jeśli prowadzimy witrynę kierowaną wyłącznie do polskich odbiorców, końcówka „.pl” sprawdzi się znakomicie. Co innego, jeśli planujemy rozszerzyć działalność na inne kraje i posiadać różne wersje językowe strony. W tym przypadku warto od razu wybrać rozszerzenie globalne, czyli „.com”. Dzięki temu nie będziemy musieli w przyszłości rejestrować zagranicznych domen.

To jednak nie wszystko. Do naszej dyspozycji są również domeny regionalne („waw.pl” czy „lodz.pl”), jak też biznesowe („.biz) czy dedykowane dla organizacji i stowarzyszeń („.org”). Warto zatem się zastanowić, jaki rodzaj rozszerzenia będzie najlepiej pasował do naszej strony.

Czego unikać w nazwie domeny?

Wybierając nazwę domeny, wiemy już, że nie należy używać słów kluczowych. Zamiast tego lepiej jest postawić na nazwę swojej marki. Są jednak także inne elementy, które nie powinny się znaleźć w naszym adresie.

Przede wszystkim unikajmy znaków diakrytycznych. Pomimo tego, że istnieje taka możliwość, późniejsze wpisanie przez użytkowników (zwłaszcza zagranicznych) adresu z polskimi znakami może być problemem.

Podobnie powinniśmy unikać używania myślników oraz liczb, o ile nie mają one uzasadnienia (są na przykład w nazwie marki). Domeny zbudowane w ten sposób nie wyglądają najlepiej. Pomimo naszych szczerych chęci mogą zostać odebrane przez użytkowników jako spam, czy witrynę hakerską.

Nie pozostaje wątpliwości, że wybór nazwy domeny, jak też jej rozszerzenia powinien być przemyślany. Pomimo że wpływają one bezpośrednio na pozycjonowanie, muszą być na tyle łatwe, aby użytkownik szybciej je zapamiętał. W tym celu postawmy na prostotę i wybierzmy nazwę, która będzie najlepiej odzwierciedlała nasze usługi, na przykład nazwę marki. I na koniec pamiętajmy, że pozycjonowanie to przede wszystkim tworzenie wartościowych treści oraz pozyskiwanie linków.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *