Wewnętrzne linkowanie na stronie www
Seo

Wewnętrzne linkowanie na stronie www – porady dla początkujących

Linkowanie wewnętrzne to niesłusznie pomijany aspekt optymalizacji strony. To właśnie dzięki niemu możemy mówić o poprawieniu indeksacji podstron, jak też samej pozycji witryny. Żeby tak się jednak stało, samo linkowanie nie wystarczy. Oprócz tego warto przygotować sobie odpowiednią strategię, która poprowadzi nas przez ten proces skutecznie oraz bezpiecznie. Podpowiadamy, jak linkować wewnętrznie, aby nasza strona była jeszcze lepsza dla użytkowników i wyszukiwarki.

Rola linkowania wewnętrznego

Myśląc o linkowaniu, myślimy przede wszystkim o pozyskiwaniu odnośników z innych źródeł. Jednakże nie powinniśmy zapominać tajże o linkach w obrębie samej strony internetowej, nad którą pracujemy. To właśnie dzięki nim możemy poprawić indeksację poszczególnych podstron serwisu.

Wyszukiwarka podąża zarówno za linkami zewnętrznymi, jak i wewnętrznymi. Korzystając z ich ścieżki roboty, Google określają związki między wpisami, a linkowanymi stronami. Ułatwia to późniejszej klasyfikacji podstron. Wyszukiwarka wie dzięki temu, które części naszej witryny dotyczą tej samej kategorii.

Linkowanie wewnętrzne pomoże nam również zadbać o hierarchię strony, dzięki której wyszukiwarka będzie docierała do najważniejszych części naszej witryny. Im więcej linków prowadzących do danej podstrony, tym jej wartość rośnie w oczach Google.

Najwięcej mocy zyskują te linki, które zostały umieszczone na stronie głównej. To właśnie ona bowiem posiada z reguły najwięcej linków zwrotnych. Ma zatem więcej mocy do rozdysponowania  pomiędzy innymi podstronami serwisu. Z kolei Google szybciej za zaindeksuje, co poprawi ich pozycjonowanie.

Linki z atrybutem nofollow

Atrybut nofollow oznacza dla wyszukiwarki, że ma nie podążać za danym linkiem i nie brać go pod uwagę przy pozycjonowaniu. Zastosowanie go nie oznacza jednak, że dana podstrona nie będzie indeksowana. Żeby tak się stało, potrzebujemy użyć odpowiedniej komendy w pliku robot.txt.

Czy zatem powinniśmy używać atrybutu nofollow przy linkowaniu wewnętrznym? Przede wszystkim musimy sobie uświadomić, że nasza strona może generować setki, jak nie więcej podstron. Nie wszystkie z nich jednak powinny być brane pod uwagę przez Google. Dotyczy to takich linków jak: panel logowania dla klientów, koszyk zakupowy, partnerzy, regulamin, polityka prywatności czy twórcy strony. Dodanie atrybutu nofollow nie sprawi, że strony te znikną dla klientów, ale pozwolą na ustalenie hierarchii na naszej witrynie.

Zastosowanie anchorów

W strukturze linka może znajdować się nie tylko odpowiedni atrybut, ale także anchor text. Jest to klikalna część tekstu, pod którym kryje się dany link. Pamiętajmy, że anchor opisuje to, co użytkownik znajdzie pod podanym odnośnikiem. Warto, aby wyglądał on naturalnie, ale jednocześnie wykorzystywał ważne dla nas frazy.

Z drugiej jednak strony nadmierne wykorzystywanie słów kluczowych w dopasowaniu ścisłym może nam tylko zaszkodzić, tym bardziej, jeśli nie odpowiadały one tematyce wpisu. Taka tendencja dominowała w linkowaniu 10 lat temu. Teraz jednak osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron stawiają na naturalny profil linków oraz zróżnicowane anchory.

Jak linkować wewnętrz strony?

Linkowanie wewnętrzne to jeden z najprostszych sposób na optymalizację i poprawienie indeksacji naszej strony. Żeby jednak miało ono sens oraz było skuteczne, musimy zadbać o to, aby docelowa witryna była wartościowa zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i wyszukiwarki.

W tym celu potrzebujemy dużo, wartościowej treści. W końcu to ona umożliwi nam połączenie wielu podstron między sobą. Pomocne przy tym może być założenie bloga na tej samej domenie, gdzie będziemy publikować artykuły, które następnie połączymy w kilka sieci. Ważne, aby linki pomiędzy treściami były jak najbardziej naturalne, a co za tym idzie – powiązane tematycznie ze sobą.

W tworzeniu strategii linkowania wewnętrznego warto kierować się zasadą  głębokiego linkowania. Oznacza to, aby łączyć ze sobą ważne podstrony serwisu, które wymagają wzmocnienia. Lepiej także ograniczyć linki kierujące do strony głównej czy formularza kontaktowego, co jest częstym błędem nowicjusza.

Istotna jest również sama liczba odnośników. Podobnie jak w przypadku linkowania na zewnątrz powinniśmy zachować umiar, tak samo trzeba o ty pamiętać linkując w obrębie serwisu. Ilość odnośników powinna być przede wszystkim uzależniona od długości wpisu. Przy tym pamiętajmy, że linki pojawiają się nie tylko w samej treści artykuły, ale także w menu. Nie próbujmy także zamieścić jak najwięcej odnośników w stopce. Takie zachowanie niestety może poskutkować karą nałożoną przez Google.

Podsumowanie

Linkowanie wewnętrzne to nieodłączny element pracy nad optymalizacją strony. Znajomość podstawowych zasad oraz zdrowy rozsądek pozwoli nam stworzyć skuteczną strategię. Kiedy tak się stanie, dostrzeżemy w statystkach naszej strony poprawę pozycji, a także lepszą prędkość indeksacji podstron. Na początek warto spojrzeć na swoje stare wpisy na blogu i zastanowić się jak je ulepszyć, a następnie połączyć ze sobą.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *